drink

Det er ikke nogen hemmelighed, at unge mennesker bliver kørt hårdt. Karakterstress, socialt pres fra sine venner og det altid ulmende spørgsmål, der ligger i alle unge menneskers bevidsthed. Hvad skal jeg med mit liv?

Statistikker viser det også. Man har kunne se en kæmpe stigning i stress og angst hos unge mennesker over det sidste stykker tid. Hvis du er en af de unge, der føler sig lidt pressede så læs med videre her.

Fordi hvad kan man egentlig selv gøre for at passe på sig selv? For at gøre det nemmere for dig er her en guide til, hvordan du kan skabe mere overskud i din hverdag og på den måde forbedre din livskvalitet.

Gem din telefon væk

Du ved det godt. Du har måske nok hørt det så mange gange, du har lukket af for det. Pak din telefon væk. Det er dog ikke en spøg, at det bliver gentaget så mange gange. Når du bruger din telefon, vender du dig til altid at blive stimuleret.

Farligheden ved denne lille afhængighed kan kun underdrives. Når vi vænner hjernen til at altid at blive stimuleret, skal der mere og mere til at vi blive stimuleret af normale sociale interaktioner. I meget slemme tilfælde kan telefon afhængighed medvirke til depression.

I stedet for at bruge din telefon til at sidde time efter time på Tiktok, Facebook eller Instagram, kan du bruge den til at kontakte dine venner og få noget rigtig socialt samvær. Prøv at tag en snak med din omgangskreds omhandlende telefonkultur. Mange har faktisk den samme lyst til at bruge den mindre, men kan ikke få sig til det, fordi alle andre også sidder med deres telefon. En hverdag med mindre telefon for dig og dine venner vil helt klart give dig overskud.

fest

Pas på med alkohol

Ungdommen skal nydes. Den står på fester, dates og flere fester. Men prøv at pas på med alkoholen. Alkohol er tit skyld i at ødelægge ens humør. Da alkohol ikke kommer uden tømmermænd, kan en sjov bytur resultere i flere dage med træthed, dovenskab og generelt dårligt humør.

Selvfølgelig skal du nyde din ungdom, men man kan godt gøre det uden at drikke sig helt i hegnet hver gang man drikker. Der er mange fordele ved at holde lidt igen med de alkoholiske drikke. En af grundende er, at man har mere socialt overskud end alle de andre, der nok har fået en øl for meget. På den måde får du mere overskud både, når du fester og dagene efter.

Motion

Nu hvor du ikke skal spilde tiden på din telefon eller på at have det dårligt af tømmermænd, kan du bruge tiden på noget lidt mere fornuftigt. Hvis fordelene ved motion kunne købes som en pille, ville alle købe den med det samme.

Bedre søvn, mere mentalt overskud, mindre angst og man kunne blive ved. Overvej derfor at klemme et par løbeture ind i dit skema, du vil ikke fortryde det. Hvis du har lyst til at læse mere, om hvordan du kan holde dig sund, kan du klikke her for at læse mere om overskud i hverdagen.